پاسخ به حوادث سایبری با برگزاری هفته ملی امنیت فناوری اطلاعات
به گزارش کارگروه حملات سایبری سایبربان ؛ نخستین «هفته ملی امنیت فناوری اطلاعات» از ۲۱ تا ۲۴ دیماه به میزبانی تهران برگزار میشود. به همین مناسبت، نشست خبری این رویداد با حضور مسئولان مرکز مدیریت راهبردی افتا در معاونت توسعه و ارزیابی صنعت افتا برگزار شد.در این نشست، زهرا آخودداد معاون توسعه و ارزیابی صنعت افتا با تأکید بر فراگیر شدن فضای مجازی در زندگی روزمره، گفت: امروز ضرورت امنیت فناوری اطلاعات برای سازمانها و حتی کاربران عادی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است. به گفته او، با توجه به شرایط خاص ایران و تهدیدات موجود، صرف آگاهی از اهمیت امنیت کافی نیست و آنچه بیش از پیش نیاز داریم، فرهنگسازی و اقدام عملی در این حوزه است؛ موضوعی که بدون همراهی رسانهها محقق نخواهد شد.آخودداد با اشاره به مأموریتهای مرکز افتا در ارتباط با صنعت و بخش خصوصی، برگزاری «هفته ملی امنیت فناوری اطلاعات» را گامی برای تقویت تعامل میان حاکمیت، بخش خصوصی و دانشگاهها دانست و افزود: این رویداد برای نخستینبار با این گستره و تنوع موضوعی برگزار میشود و هدف آن این است که بهصورت سالانه تکرار شده و حتی در تقویم رسمی کشور نیز ثبت شود.بر اساس اعلام وی، این رویداد چهارروزه در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار خواهد شد. در دو روز نخست (۲۱ و ۲۲ دی)، پنلهای تخصصی و کارگاههای آموزشی در دستور کار قرار دارد.پنل «حکمرانی داده و الزامات امنیتی» با حضور نهادهای حاکمیتی، به بررسی دلایل بروز حوادث سایبری اخیر، الزامات رعایتنشده و مسئولیت حاکمیت، بخش خصوصی و سازمانها میپردازد.
پنل دوم روز نخست نیز به «نقش دانشگاهها در توسعه فناوری امنیت اطلاعات» اختصاص دارد؛ موضوعی که با توجه به کمبود نیروی انسانی متخصص، فاصله آموزش دانشگاهی با نیاز صنعت و موج مهاجرت نیروهای متخصص، اهمیت ویژهای پیدا کرده است.در روز دوم، پنل «امنیت در شبکههای صنعتی» با تمرکز بر حوزه OT برگزار میشود؛ حوزهای که به گفته معاون توسعه و ارزیابی صنعت افتا، با وجود گسترش اینترنت اشیا، همچنان با کمبود محصولات بومی، وابستگی به تجهیزات تحریمی و ضعف در زنجیره تأمین مواجه است.پنل «امنیت فناوری اطلاعات در شبکه بانکی» نیز به بررسی حوادث اخیر، بازنگری در الزامات امنیتی و نقش تنظیمگران بخشی، بهویژه بانک مرکزی، اختصاص دارد.روز سوم (سهشنبه) با افتتاحیه رسمی سمینار، سخنرانیها و ارائههای فنی ادامه مییابد. در این روز دو پنل «توسعه صنعت امنیت داخلی» با مشارکت نهادهای حاکمیتی از جمله وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی، و «تهدیدات نوین سایبری در سایه هوش مصنوعی» برگزار خواهد شد. همزمان، نمایشگاهی با حضور حدود ۴۰ شرکت بومی حوزه امنیت سایبری برپا میشود که در آن صرفاً محصولات و خدمات داخلی ارائه خواهد شد.در روز چهارم، علاوه بر ادامه ارائههای فنی، پیشنویس «سند ملی توسعه صنعت امنیت» برای دریافت بازخورد بخش خصوصی و سازمانها ارائه میشود. اختتامیه این هفته نیز به ارائه کارنامه یکساله مرکز مدیریت راهبردی افتا و تشریح برنامههای آینده اختصاص دارد.به گفته آخودداد، تلاش شده است در این رویداد، طیف متنوعی از موضوعات حاکمیتی، صنعتی و دانشگاهی پوشش داده شود و ظرفیتهای داخلی صنعت امنیت سایبری بیش از پیش به سازمانها و تصمیمگیران معرفی شود.