about-3 back-contact back-deep eitaa کانال روبیکاخبرگزاری سایبربان
مطالب پربازدید
بازار
1405/02/02 - 13:10- بررسی تخصصی

بازار سیاه فیلترشکن در زمان قطع اینترنت؛ از قیمت‌های میلیونی تا موج گسترده کلاهبرداری

مقاله ای از کارشناس سایبری مهیار خدادادی پیرامون مسئله فیلتر شکن ها در زمان قطعی اینترنت بین المللی

در
1405/02/01 - 15:13- ایران

در غم از دست دادن پدر امت به سوگ نشسته ایم

در غم از دست دادن پدر امت به سوگ نشسته ایم

بزرگ‌ترین
1405/01/10 - 16:13- جنگ سایبری

بزرگ‌ترین حمله سایبری به شرکت‌های نفتی امارات

شرکت های نفتی امارات مورد حمله سایبری گروه هکری نصیر قرار گرفت

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه ژنرال نیروی هوایی، تیموتی هاگ، را از سمت ریاست فرماندهی سایبری ایالات متحده و آژانس امنیت ملی برکنار کرد؛ اقدامی که می‌تواند پیامدهای بلندمدتی برای امنیت ملی ایالات متحده داشته باشد.

به گزارش کارگروه بین الملل خبرگزاری سایبربان، برکناری هاگ، که تنها کمی بیش از یک سال از دوره سنتی سه‌ساله‌اش گذشته بود، می‌تواند نشانه آغاز تغییرات عمده‌تری در بالاترین نهاد نظامی جنگ سایبری آمریکا و بزرگ‌ترین سازمان جاسوسی جهان باشد.

به‌جز هاگ، وندی نوبل، کهنه‌سرباز آژانس امنیت ملی و معاون این آژانس از سال ۲۰۲۳، نیز به سمت جدیدی در دفتر معاونت اطلاعاتی وزارت دفاع منتقل شد.

این خبر را چهار منبع مطلع اعلام کرده‌اند.

بر اساس گفته یکی از این منابع، به کارکنان فرماندهی سایبری و آژانس امنیت ملی در اواخر پنج‌شنبه شب اطلاع داده شد که سپهبد نیروی زمینی، ویلیام هارتمن، که نفر دوم در فرماندهی سایبری است، به‌صورت موقت رهبری هر دو نهاد را بر عهده خواهد گرفت.

همچنین، طبق گفته منبع دیگری، شیلا توماس، مدیر اجرایی آژانس امنیت ملی، جایگزین نوبل خواهد شد.

دلیل این جابجایی‌ها در ابتدا مشخص نبود اما در ساعات ابتدایی صبح جمعه، لورا لوومر، فعال راست افراطی که پیش‌تر مدعی شده بود حملات ۱۱ سپتامبر یک توطئه داخلی بوده، ظاهراً در همین هفته با رئیس‌جمهور دیدار کرده و مدعی شده است که ابتکار این تغییرات از جمله برکناری چند تن از مقام‌های شورای امنیت ملی، از جانب او بوده است.

او در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

به افرادی نگاه کنید که از دیدار من با ترامپ و اخراج مسئولان شورای ملی ایمنی (NSC) و آژانس امنیت ملی ناراحت‌اند. این‌ها همان کسانی‌اند که برای تضعیف ترامپ تلاش می‌کردند؛ اعضای حزب دموکرات و رسانه‌های جریان اصلی. آن‌ها خشمگین‌اند. همین نشان می‌دهد این افراد باید اخراج می‌شدند. ما باید از ترامپ محافظت کنیم. گزینش نیرو مهم است.

وزارت دفاع هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

این تغییرات، تازه‌ترین شوک به ساختار امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شود.

ترامپ در ماه فوریه نیز ژنرال براون جونیور، رئیس ستاد مشترک ارتش را برکنار کرد.

همچنین، وزیر دفاع، پیت هگزث، در تلاش است تا ده‌ها هزار شغل را از فهرست حقوق‌بگیران وزارت دفاع حذف کرده و منابع مالی را به اولویت‌های رئیس‌جمهور اختصاص دهد.

با برکناری هاگ، ممکن است ترامپ خود را برای پایان دادن به ساختار «دوکلاهی» آماده کند؛ مدلی که در آن یک فرد همزمان ریاست بر فرماندهی سایبری و آژانس امنیت ملی را برعهده دارد؛ مدلی که بیش از یک دهه است ادامه دارد.

ترامپ در پایان دوره اول خود نیز تقریباً این ساختار را تفکیک کرده بود، و برخی نزدیکانش گفته‌اند که او این بار نیز قصد دارد آن را عملی کند.

اگر چنین باشد، ترامپ ممکن است برای هر کدام از این نهادها یک رئیس مجزا منصوب کند یا شاید فقط قصد دارد فرد مورد نظر خود را به رأس هر دو نهاد بگمارد.

جان داربی، مدیر سابق عملیات آژانس امنیت ملی، از این اخراج‌ها انتقاد شدید کرد و گفت:

چه این تصمیم به‌خاطر وفاداری ناکافی باشد و چه مقدمه‌ای برای تفکیک ساختار دوکلاهی، کنار گذاشتن رهبران با‌تجربه‌ای که دانش عمیق در دنیای فوق‌العاده پیچیده سایبری و اطلاعات سیگنالی دارند، برای کشور بسیار خطرناک است.

همچنین مارک وارنر، سناتور دموکرات از ویرجینیا و عضو ارشد کمیته اطلاعات سنا، در بیانیه‌ای برکناری هاگ را محکوم و بیان کرد:

در زمانی که ایالات متحده با تهدیدهای بی‌سابقه سایبری مواجه است؛ همان‌طور که حمله سایبری “طوفان نمک” از چین نشان داد، چگونه اخراج هاگ می‌تواند مردم آمریکا را ایمن‌تر کند؟

او همچنین اظهار کرد که شگفت‌انگیز است که ترامپ، در حالی که هیچ‌کدام از اعضای تیمش را بابت افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در یک پیام‌رسان تجاری (اشاره به گفتگوی کابینه درباره حملات نظامی در اپلیکیشن سیگنال) مسئول نمی‌داند، رهبر غیرحزبی و باتجربه آژانس امنیت ملی را برکنار می‌کند.

 

منبع:

تازه ترین ها
بیش
1405/04/01 - 16:36- آسیب پذیری

بیش از ۴ هزار روتر دی‌لینک به بات‌نت AryStinger آلوده شدند

پژوهشگران امنیتی از شناسایی بات‌نت جدیدی با نام AryStinger خبر داده‌اند که با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های قدیمی، بیش از ۴ هزار روتر فرسوده دی‌لینک را آلوده کرده است.

در
1405/02/01 - 15:13- ایران

در غم از دست دادن پدر امت به سوگ نشسته ایم

در غم از دست دادن پدر امت به سوگ نشسته ایم

اذعان
1405/01/23 - 16:31- ایران

اذعان رسانه غربی به موفقیت ایران در جنگ رسانه‌ای برابر آمریکا

رسانه های غربی اعتراف کردند ایران در جنگ رسانه ای با استفاده از هوش مصنوعی دست برتر را دارد