تهدیدات سایبری سال 2021
به گزارش کارگروه بینالملل سایبربان؛ کارشناسان آزمایشگاه کسپرسکی در گزارشی اعلام کردند جاسوسی سایبری سیاسی، نفوذ به شبکه سازمانها و حملات از طریق فناوریهای 5G و کمپینهای سایبری مرتبط به پاندمی از تهدیدات اصلی سایبری در سال 2021 خواهند بود.
بر طبق پیشبینیهای مرکز تحقیقات GReAT آزمایشگاه کسپرسکی، یکی از بزرگترین تهدیدات در سال 2021 خریدوفروش ابزارها و منابع نفوذ اولیه به شبکه شرکتهای قربانی در میان گروههای هکری APT خواهد بود که هرلحظه آمادگی حملات هدفمند را دارند.
مهاجمان به استفاده از چنین روشهایی برای سازماندهی کمپینهای پیچیده هدفمند ادامه خواهند داد. سازمانها میبایست بهدقت هرگونه بدافزار را بررسی و کنترل کنند و در رایانهای که تحت تأثیر حمله قرارگرفته است، اقدامات و واکنشهای لازم را انجام دهند تا از نصب و انتشار برنامههای پیچیدهتر در شبکه جلوگیری کنند.
بنابرگزارش کسپرسکی، در این میان تشریح دادههای مربوط به تسلیحات سایبری از طریق کانالهای رسمی سازمانهای دولتی در مبارزه با کمپینهای جاسوسی سایبری کمک خواهد کرد، چراکه استفاده از ابزارها و شواهدی که افشاشدهاند، سختتر است.
به گفته کارشناسان این آزمایشگاه، در سال 2021 دولتهای کشورهای مختلف مدام از دست داشتن یک گروه هکری در یک حمله خواهند گفت. شرکتهای سیلیکون ولی واتساپ را که در سال 2020 دادخواستی در ارتباط با دسترسی غیرمجاز به حسابهای کاربری کاربران ارائه داده بود، الگو قرار داده و واسطههای اکسپلویتهای روز صفر را تحت پیگرد قضایی قرار خواهند داد.
ازآنجاییکه در بسیاری از کشورهای دنیا بخشی از کارکنان دورکار هستند، حملات سایبری به دستگاههای شبکه افزایش خواهد یافت و مهاجمان اقدام به بهرهبرداری از آسیبپذیریهای دستگاههای شبکه و دروازههای VPN کرده و اطلاعات حسابهای کاربری کاربران را با متدهای مهندسی اجتماعی خصوصاً ویشینگ جمعآوری خواهند کرد.
حملات هدفمندی که در آنها مهاجمان دادههای یک سازمانی را رمزگذاری کرده و باج هنگفتی درخواست میکنند، جایگزین حملات تصادفی و غیرمنسجم خواهد شد. هکرها در چنین عملیاتهایی از ابزارهای پرهزینه و پیشرفته بهره خواهند برد.
مهاجمان همچنان با بهرهگیری از موضوعات مرتبط با کرونا ویروس به سیستمهای هدف نفوذ کرده و با افزایش محبوبیت شبکههای 5G آسیبپذیریهای این فناوری را شناسایی و بهرهبرداری خواهند کرد.